پنج مرکز نیکوکاری در مساجد شهرستان کلاله افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ مدیرکل کمیته امداد امام خمینی ره گفت: با شروع به کار این مراکز در شهرستان کلاله تعداد مراکز نیکوکاری در گلستان به ۲۹ مرکز رسید.
ابراهیم باغبانی افزود: این مراکز با هدف استفاده از ظرفیت مردم برای توجه به نیازمندان که تحت نظارت کمیته امداد فعالیت می کنند ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: سال گذشته این مراکز یک میلیارد تومان به نیازمندان در مناطق تحت پوشش کمک کردند.
باغبانی گفت: سال گذشته با جمع آوری ۲۱ میلیارد تومان زکات گلستان رتبه اول جمع آوری زکات را در کشور کسب کرد.
در این نوشتار سعی شده به این پرسش که اهل سنت در مورد تولد امام زمان چه نظری دارند پاسخ داده شود ؟
وجود روایات فراوان در زمینة مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف، و اعتقاد به آمدن منجی در آخرالزمان، به عنوان عقیدهای مسلّم در میان مسلمانان پذیرفته شده است.
و این اعتقاد، اختصاص به شیعه ندارد ـ هر چند که عده ای از اهل سنت، این امر را نمی پذیرند.- ولی عده ای از آن ها،معتقد به ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریفهستند.
12 هزار و293 صندوق صدقه به هفت مرکز نیکوکاری استان واگذارشده است.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی خراسان شمالی افزود : هفت مرکز نیکوکاری در شهرستانهای بجنورد، گرمه و جاجرم پایلوت اجرای طرح واگذاری صندوق صدقات به مراکز نیکوکاری است و بر اساس مقایسههای بهعملآمده کمکهای جمع آوریشده نسبت به چند ماه قبل از واگذاری صندوقها بیش از 71 درصد رشد داشته است.
عباس اهرابی با بیان اینکه این طرح از آذرماه سال گذشته آغازشده است، تصریح کرد: تاکنون 11 هزار و 509 صندوق از مجموع صندوقهای واگذار شده تخلیه شده است .
به گفته اهرابی از این صندوقها حدود یک میلیارد ریال صدقه جمعآوری شده است که منابع آن صرف نیازمندان شد.
حضرت علی اکبر فرزند امام حسین علیهما السلام در بین سال های 33 تا 35 ه از مادری به نام لیلا دختر ابی مرّه در شهر مدینه چشم به جهان گشود. وی در مکتب انسان ساز پدر شیوه های صحیح دفاع از مکتب و اطاعت از امامت و حمایت از آرمان های مقدس آن را آموخت. او در روز عاشورا اولین نفر از بنی هاشم بود که پس از مبارزه جانانه جام شهادت سر کشید. روز میلاد حضرت علی اکبر علیه السلام به روز جوان نامگذاری شده است.
زكات در لغت([1]) و قرآن به معناي طهارت و پاكيزگي([2]) و رشد و نمو([3]) و احتمالا به معناي عمل صالح([4]) نيز آمده است و در اصطلاح فقهاء زكات حقّي است واجب، در مالي كه به حد نصاب رسيده باشد.
زكات از جمله ي ضروريات دين است و از عبادات مهم محسوب مي شود;([5]) به طوري كه قرآن در آياتي كه انسان را به نماز دعوت كرده، آن را با زكات مقرون ساخته است.
«فاقيموا الصلاة و آتوا الزكوة»;([6]) «پس نماز را بر پا داريد و زكات بدهيد». با اداي نماز و پرداخت زكات است كه برادري و اخوّت ديني حاصل مي شود.
پاسخ اجمالی «زکاة» در لغت، به دو معنا آمده است: یکى رشد و نموّ و دیگرى پاکى. کلمه «زکات» به سهمی اطلاق میشود که انسان مؤمن از مال خود خارج میکند و به فقرا میدهد، به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیرات و برکات را دارد، و موجب تزکیه و پاکى روح پرداخت کننده میشود. معناى زکات به کار رفته در آیات کریمه قرآن گسترده است، در حالىکه معناى خمس یک چیز بیشتر نیست. آیاتی که درباره زکات در قرآن کریم آمده است؛ همه مربوط به زکات واجب اصطلاحی فقهی نیست؛ بلکه زکات با معانی متفاوت و همراه با عناوین مختلف ذکر شده است؛ مانند زکات واجب، زکات به معنای انفاق و صدقه مستحبی، زکات به معناى پاکى. اگرچه اکثر آیات مربوط به زکات در مورد زکات مال - اعم از واجب یا مستحب- است. همچنین باید در نظر داشت که در صدر اسلام «زکات» در معناى لغوى (انفاق مال) به کار میرفته، نه در خصوص زکات واجب. اما باید دانست که هرکدام از ایندو منبع اقتصادی و عبادی جامعه اسلامی، جایگاه ویژه خود را دارند و بر اساس مصلحتها و منفعتهایی در مواردی واجب و در مواردی مستحب قرار داده شدهاند.
زکات، یکی از واجبات دین مبین اسلام است؛ با این حال، در میان کتابها و پژوهشهای دینی انجام شده، این موضوع سهم ناچیزی را داراست، در حالی که با نگاهی دقیق به نظام مالی دین اسلام می توان به اهمیت و جایگاه ویژه زکات و نقش آن در فقر زدایی، رشد، تعالی و پاکیزگی باطنی جامعه پی برد.
از این رو، گسترش و فزونی هر چه بیش تر پژوهشها در موضوع زکات، بسیار ضروری به نظر می رسد؛ زیرا ره آورد مهم آن افزایش هر چه بیش تر زکات دهندگان و نقش آفرینی زکات در جامعه امروزی است.
نظر به این که جامعیت، اتقان و سودمندی هر پژوهشی در گرو کتاب شناسی و منبع یابی جامع موضوع آن پژوهش است، ارائه کتاب شناسی زکات ضروری می نماید.
این نوشتار، کتاب شناسی تقریبا جامعی در موضوع زکات است که بخش اعظم مهم ترین کتابهای نوشته شده در موضوع زکات را در بر دارد. درباره این نوشتار، نکاتی چند قابل ذکر است:
یکی این که زکات، عِدل نماز است؛ یعنی همتای نماز است. در 27 آیه قرآن وقتی خدا می فرماید نماز بخوانید می گوید زکات هم بدهید. نمی شود انسان نماز بخواند اما نسبت به فقرا و گرسنگان بی تفاوت باشد.
دوم این که حضرت رسول صلی الله علیه و آله آمد داخل مسجد به پنج نفر فرمود: از مسجد بیرون بروید؛ عده ای از اصحاب پرسیدند یا رسول الله! چرا اینها را از مسجد بیرون می کنید؟ حضرت فرمود: اینها نماز می خوانند ولی زکات نمی دهند!
سوم این که روایت داریم نماز بی زکات قبول نیست؛ نماز و زکات اگر با هم باشند مورد قبول است. ریل راه آهن باید دو تا باشد تا قطار بتواند حرکت کند؛ نماز با زکات باید باشد. گنبد اسلام روی پنج پایه استوار است که یکی از آنها نماز است و یکی زکات.
«ای مسلمانان! زکات داراییهای خویش را بدهید تا نمازتان پذیره حق شود.»
این ندا، ندایی وحیانی بود بر ارزش و اهمیت زکات و همه آنچه مربوط به آن است در عرض زمین و در طول زمان.
آنچه ما در پی آورده ایم، احکام زکات طبق فتاوا و نظریات مرجع کم نظیر شیعه و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی قدس سره است تا ما نیز بتوانیم به ندای آن وحیانی مرد لبیکی گفته باشیم.
چون هدفمان آشناییِ بیش تر با احکام زکات و دریافت کلی از آن بوده است و می خواسته ایم دراز دامن هم سخن نگفته باشیم، از یادکردِ فتاوا و نظریات مراجع بزرگوار دیگر پرهیخته ایم.
از این رو هر مقلّدی برای عمل به احکام زکات، نه فقط شایسته که بایسته است به فتاوا و نظریات مرجع تقلید خویش نیز مراجعه کند و سپس آنها را به کار گیرد.
شرح وظایف معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری
1.تعیین جایگاه زکت در برنامه های کوتاه مدت - میان مدت و بلند مدت کشور 2.پیگیری اهداف زکات در سند چشم انداز 3.اخذ پیشنهادات بودجه ای زکات از وزارت رفاه – وزارت کشور – کمیته امداد امام خمینی(ره) و ستاد زکات و گنجاندن در لایحه بودجه سالانه. 4.همکاری با ستاد زکات کشور پیرامون رفع خلاء های اجرایی و بودجه یی زکات. 5.نظارت و ارزیابی در امور بودجه دولتی زکات 6.تعامل هدفمند با مجلس شورای اسلامی در طرح ها و لوایح مربوط به زکات و انتقال به ریاست جمهوری جهت عملیاتی کردن برنامه های آن.
ماده1ـ به منظور تشویق مردم به ادای زکات و سازماندهی امور مربوط در صورت اذن ولی فقیه و اعطاء اختیارات در چهارچوب این قانون، «شورای مرکزی زکات» با عضویت اشخاص زیر تشکیل می گردد:
1- وَ الْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا صَوافَّ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُها فَكُلُوا مِنْهَا وَ أَطْعِمُوا القَانِعَ وَ الْمُعْتَرَّ . ( سوره حج آيه 36 ) و نحر شتران فربه را از شعائر حج مقرر داشتيم كه در آن قرباني شما را خير و صلاح است پس هنگام ذبح آن تا بر پا ايستاده نام خدا را ياد كنيد و چون پهلويش به زمين افتد از گوشت آن تناول و به فقير و سائل هم اطعام كنيد .
2- لَنْ يَنْالَ اللَّه لُحُومُهَا وَ لَا دِمَاءُهَا وَ لَكِنْ يَنَالُهُ التَّقْويَ مِنْكُمْ . ( سوره حج آيه 37 ) هرگز گوشت اين قربانيها نزد خدا به درجه قبول نمي رسد ليكن تقواي شماست كه به پيشگاه قبول او خواهد رسيد .
3- وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ ءَادَمَ بِِِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَاناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنْ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنََّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ . ( سوره مائده آيه 27 ) و بخوان بر آنها به حقيقت و راستي حكايت دو پسر آدم ( قابيل و هابيل ) را كه تقرب به قرباني جستند از يكي پذيرفته شد و از آن ديگري پذيرفته نشد ( قابيل به برادرش هابيل كه قربانيش قبول شد ) گفت من تو را البته خواهم كشت ( هابيل ) گفت ( مرا گناهي نيست ) كه خدا قرباني متقيان را خواهد پذيرفت .
4- وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ . ( سوره بقره آيه 196 ) همه اعمال حج و عمره را براي خدا به پايان برسانيد و اگر ترس و منعي پيش آيد فرستادن قرباني كه كاري سهل است بجا آريد .
1- وَ اللََّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَناً وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ جُلُودِ الْأَنْعَامِ بُيُوتاً تَسْتَخِفُّونَهَايَوْمَ ظَعْنِكُمْ وَيَوْمَ إِقَامَتِكُمْ. ( سوره نحل آيه 80 ) و خدا براي سكونت دائم شما منزلهايتان را و براي سكونت موقت در سفر از پوست چهار پايان خيمه ها را براي شما قرار داد تا وقت حركت و سكون سبك وزن و قابل انتقال باشد .
2- وَ أَوْحَيْنَا إِلَي مُوسَي وَ أَخِيهِ أَنْ تَبَوَّءَا لِقَوْمِكُمَا بِِِِِِِِمِصْرَ بُيُوتاً وَاجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ قِبْلَةً. ( سوره يونس آيه 87 ) و به موسي و برادرش ( هارون ) وحي كرديم كه شما و پيروانتان در مصر منزل گيريد و خانه هاتان را قبله و معبد خود قرار دهيد .
3- وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشَاتٍ وَ غَيْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَ الْنَّخْلَ وَ الْزَّرْعَ مُخْتَلِفاً أُكُلُهُ وَ اْلزَّيْتُونَ وَ الْرُّمَّانَ مُتَشَابِهاً وَ غَيْرَ مُتَشَابِهٍ كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَءَاتُواحَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ وَ لَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ . ( سوره انعام آيه 141 ) او آن خدايي است كه براي شما بستانها از درختان دار بستي ( مانند درخت انگور ) و درختان آزاد ( چون ساير درختان ) و درختان خرما و زراعتها كه ميوه ها و دانه هاي گوناگون دارند و زيتون و انار و ميوه هاي مشابه يكديگر و نامشابه بيافريد شما هم از آن ميوه هر گاه برسد تناول كنيد و حق زكات فقيران را به روز درو كردن بدهيد و اسراف مكنيد كه خدا مسرفان را دوست نمي دارد .
1- أَسْكِنُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ سَكَنْتُمْ مِنْ وُجْدِكُمْ وَ لَا تُضَارُّوهُنَّ لِتُضَيِّقُوا عَلَيْهِنَّ . ( سوره طلاق آيه 6 ) ( زناني كه طلاق رجعي دهيد تا در عده اند ) باز آنها را در همان منزل خويش كه ميسر شماست بنشانيد و به ايشان ( در نفقه و سكني ) آزار و زيان نرسانيد تا در مضيقه و رنج در افكنيد ( كه بناچار از حق خود بگذرند ) .
2- وَ بَرّاً بِِوَالِدَتِي وَ لَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّاراً شَقِيّاً . ( سوره مريم آيه 32 ) و به نيكويي با مادر توصيه نموده و مرا ستمكار و شقي نگردانيد .
3- وَءَاتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً . ( سوره نساء آيه 4 ) و مهر زنان را در كمال رضايت و طيب خاطر به آنها بپردازيد .
4- وَ عَلَي الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ كِسْوَتُهُنَّ باِلْمَعْرُوفِ . ( سوره بقره آيه 233 ) و به عهده صاحب فرزند ( يعني پدر ) است كه خوراك و لباس مادر را به حد متعارف بدهد .
1- وَ مِنْ ءَايَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً. ( سوره روم آيه 21 ) و از آيات لطف الهي آنست كه براي شما از جنس خودتان جفتي بيافريد كه در بر او آرامش يافته و با هم انس گيريد و ميان شما رأفت و مهرباني برقرار فرمود .
2- وَ أَنْكِحُوا الْأَيَامَي مِنْكُمْ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَ إِمَائِكُمْ . ( سوره نور آيه 32 ) و البته بايد مردان بي زن و زنان بي شوهر و كنيزان و بندگان خود را به نكاح يكديگر در آوريد .
3ـ وَ أَنْكِحُوا اْلأَيامي مِنْكُمْ وَ الْصّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْإِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِه وَ اللهُ واسِعٌ عَلِيمٌ . (سوره نور آيه 32 ) مردان و زنان بي همسررا همسر دهيد و همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را ، اگر فقير و تنگدست باشند خداوند آنانرا از فضل خود بي نياز مي سازد و خداوند واسع و آگاه است .
1- وَ لَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللََّهُ لَكُمْ قِيَاماً وَارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ. ( سوره نساء آيه 5 ) اموالي كه خدا قوام زندگاني شما را به آن مقرر داشته به تصرف سفيهان مدهيد و از مالشان نفقه و لباس به آنها بدهيد .
2- يَا بَنِي ءَادَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاساً يُوَارِي سَوْءَاتِكُمْ وَ رِيشاً . ( سوره اعراف آيه 26 ) اي فرزندان آدم ما لباسي كه ستر عورت شما كند و جامه هاي زيبا و نرم ( كه با آن تن را بيارائيد ) براي شما فرستاديم .
إِنَّمَا الْصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِينَ وَ الْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلِّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الْرِّقَابِ وَ الْغَارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللََّهِ وَ ابْنِ الْسَّبِيلِ فَرِيضَةًمِنَ اللََّهِ وَ اللََّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ. ( سوره توبه آيه 60 ) زكات مخصوص فقراء و مساكين و كاركناني است كه براي آن كار مي كنند و كساني كه براي جلب محبتشان اقدام مي شود و براي ( آزادي ) بندگان و بدهكاران و در راه خدا و واماندگان در راه اين يك فريضه الهي است و خداوند دانا و حكيم است .
1- وَءَاتَي الْمَالَ عَلَي حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَي وَ الْيَتَامَي وَ الْمَسَاكِينَ وَ ابْنِ الْسَّبِيلِ وَ اْلسَّائِلِينَ وَ فِي الرِّقَابِ . ( سوره بقره آيه 177 ) ( نيكوكار كسي است كه ) دارايي خود را در راه دوستي خدا به خويشان و يتيمان و فقيران و رهگذران و گدايان بدهد و هم در آزاد كردن بندگان صرف كند .
( آنانكه خدا را ياري مي كنند )آنهايي هستند كه اگر در روي زمين به آنان اقتدار و تمكين دهيم نماز بپا مي دارند و زكات به مستحقان مي دهند و امر به معروف و نهي از منكر مي كنند .
1- وَ مَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِِنَّ اللََّهَ يَعْلَمُهُ وَ مَا لِلْظَّالِمِينَ مِنْ اَنْصَارٍ . ( سوره بقره آيه 270 ) هر چه انفاق كنيد و يا به نذر صدقه دهيد همانا خداوند مي داند ( ولي اگر در حق مسكينان ستم كنيد ) ستمكاران را در دو جهان يار و معيني نخواهد بود .
2- يُوفُونَ بِالْنَّذْرِ وَ يَخَافُونَ يَوْماً كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً . ( سوره انسان آيه 7 ) آن بندگان نيكو به عهد و نذر خود وفا مي كنند و از قهر خدا در روزي كه شر و سختيش همه اهل محشر را فراگيرد مي ترسند .
3- وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطََّوَّفُوا بِاْلبَيْتِ الْعَتِيقِ . ( سوره حج آيه 29 ) و به هر نذر و عهدي كه در حج كردند ( يا به هر پيماني كه با خدا و خلق بسته اند ) وفا كنند و طواف كعبه را گرد خانة عتيق ( بيت الحرام ) به جاي آرند .
1ـ إِنْ تُبْدُوا الْصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ يُكَفِّرْ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئاتِكُمْ وَ اللهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ . ( سوره بقره آيه 271 ) اگر انفاقها را آشكار كنيد خوب است و اگر آنها را مخفي ساخته به نيازمندان بدهيد براي شمـا بهتـر اسـت و قسمتـي از گناهـان شمـا را مـي پوشاند (و در پرتو بخشش در راه خدا بخشوده خواهيد شد) و خداوند به آنچه انجام مي دهيد آگاه است .
2ـ إِنَّمَا الْصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِينِ وَ الْعامِليِنَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الْرِّقابِ وَ الْغارِمِينَ وَ فِي سَبيِلِ اللهِ وَ ابْنِ الْسَّبيِلِ فَرِيضَةً مِنَ اللهِ وَ اللهُ عَليِمٌ حَكيِمٌ . (سوره توبه آيه 60 ) صدقات مخصوص فقرا و مساكين و كاركناني است كه براي آن كار مي كنند و كسانيكه براي جلب محبتشان اقدام مي شود و براي (آزادي) بردگان و بدهكاران و در راه خدا و واماندگان در راه ، اين يك فريضه الهي است و خداوند دانا و حكيم است.
3ـ إِنَّ الْمُصَدِّقيِنَ وَ الْمُصَدِّقاتِ وَ أَقْرَضُوا اللهَ قَرْضاً حَسَناً يُضاعَفُ لَهُمْ وَ لَهُمْ أَجْرٌ كَرِيمٌ . (سوره حديد آيه 18 ) مردان صدقه دهنده و زنان صدقه دهنده و كسانـي كـه بـه خداونـد قـرض الحسنه دادند براي آنان چند برابر است و براي آنان پاداش كريمانه است .
مرکز نیکوکاری ولیعصر(عج) واقع در دانشگاه آزاد سلامی واحد مرودشت
شماره حساب بانک ملی ایران
0109851236009
=====================
شناسه شبا :
..........................................................
IR59 0170 0000 0010 9851 2360 09
دانشگاه آزاد مرودشت مركز نيكوكارى ولى عصر
=========================
*8877*5755#